Pelivalmistaja NoLimit City tunnetaan tinkimättömästä tyylistään. Sen uusimmassa julkaisussa Blood Diamond otetaan teemaksi jalokivien verinen puoli – konfliktialueilla louhittavat timantit. Teema, joka monessa yhteydessä mieluummin sivuutetaan kuin tuodaan etualalle, käsitellään nyt kolikkopelin muodossa.
Peli julkaistiin 8. huhtikuuta, ja jo ensikommenteissa se on jakanut mielipiteitä. Toisten mielestä NoLimit City menee liian pitkälle; toisten mielestä juuri tarpeeksi pitkälle. Yhtiö ei ole ensimmäistä kertaa herättämässä keskustelua. Sen San Quentin, Mental ja Serial ovat kaikki aiemmin kyseenalaistaneet sen, millaisia aiheita hedelmäpelit voivat käsitellä.
Blood Diamondissa on 1024 voittotapaa, korkea volatiliteetti ja enimmäisvoitto jopa 14 780 kertaa panoksen suuruinen. Paras palautusprosentti on valmistajan ilmoituksen mukaan 96,14 %. Valitettavasti Peli on kuitenkin myös saatavilla alemman palautusprosentin versioilla, huonoimmillaan 84,47 %..
Visuaalisesti peli näyttää nojaavan synkkään estetiikkaan. Rikkinäiset kaivokset, aseistetut vartijat ja hylätyt koneet muistuttavat, ettei timanttien arvo synny tyhjästä. Pelin äänimaailma on ahdistava, paikoin lähes dokumenttimainen, harvinaista kasinopeleissä.
Arvostelusivustoilla vastaanotto on ollut kohtalaisen positiivinen. AboutSlots antoi pelille arvosanan 8,3/10, Hideous Slots 8,0 ja Bigwinboard hieman kriittisemmin 6,0. Tekninen toteutus ja teeman johdonmukaisuus ovat saaneet kiitosta, mutta kysymys jää: onko tämä enää vain peli?
Pelialalla on nähtävissä kahtiajako. Toiset ylistävät Blood Diamondia rohkeana uutena suunnanottona, jossa viihde kohtaa tiedostavuuden. Toiset katsovat, että peli romuttaa sen rajan, joka viihteen ja todellisuuden välille tulisi säilyttää. “Voiko sota-alueen kärsimyksistä tehdä peliä?” kysyi eräs pelialan asiantuntija Rahapelisanomien kommenttipyynnössä.
Blood Diamond ei ole kevyt peli, mutta ei sen ole tarkoituskaan olla. Se pakottaa ajattelemaan. Ja ehkä juuri siksi se tulee jäämään mieleen. Hyvässä tai pahassa.