Pizza Hut on joutunut laajan kritiikin kohteeksi kampanjasta, jossa asiakkaat saivat pizzatilauksen yhteydessä tarjouksen ilmaiskierroksista nettikasinolla. Kampanjaa on kutsuttu vaaralliseksi erityisesti peliriippuvuudesta kärsivien näkökulmasta.
Kampanjassa asiakkaille toimitettiin viesti, jossa kerrottiin:
”Olet avannut jopa 300 ilmaiskierrosta suosikkikasinollasi. Ei talletusta vaadita! Lunasta kierroksesi tänään!”
Tämä mainos liitettiin osaksi Pizza Hutin verkkotilauksia, mikä herätti välittömästi huolta peliriippuvuutta vastaan taistelevien tahojen keskuudessa Isossa-Britanniassa.
Kritiikin kärki
Kampanjaa arvostelivat muun muassa konservatiivipuolueen entinen johtaja Iain Duncan Smith sekä Annie Ashton, jonka puoliso menetti henkensä peliriippuvuuden seurauksena. Ashton kuvaili tarjousta ”vaaralliseksi” ja vaati Pizza Hutin välitöntä reagointia tilanteeseen.
– ”On järkyttävää, että näin vastuuttomia kampanjoita voidaan yhä toteuttaa. Ilmaiskierrosten tarjoaminen voi olla tuhoisaa henkilöille, jotka ovat toipumassa peliriippuvuudesta,” Ashton totesi.
Duncan Smith puolestaan korosti, että tapaus on jälleen yksi esimerkki rahapelimainonnan sääntelyn puutteista.
– ”Nykytilanne osoittaa, että rahapelien mainonta on täysin hallitsematonta. Nyt ei voi edes tilata pizzaa ilman, että rahapelituotteita tyrkytetään asiakkaille,” hän sanoi.
Yrityksen reaktio
Pizza Hutin yhteistyökumppani Digital Adventures kertoi, että kampanjan toteutuksesta vastasi ulkoinen ohjelmallinen mainosverkosto. Yhtiön mukaan mainos poistettiin välittömästi, kun sen sisältö huomattiin, ja sitä ei ole ollut saatavilla marraskuun 28. päivän jälkeen.
– ”Mainosverkostolla on sisäänrakennettuja ikärajoitustoimintoja, mutta kampanja poistettiin proaktiivisesti varmistusprosessien jälkeen,” yhtiö kommentoi.
Nettikasinot ja riippuvuus briteissä
Tutkimusten mukaan nettikasinot, kuten hedelmäpelit, aiheuttavat merkittävästi suurempaa riippuvuutta kuin monet muut rahapelit.
Britannian hallitus on jo aiemmin päättänyt rajoittaa digitaalisten pelien maksimipanokset viiteen puntaan – ja kahteen puntaan alle 25-vuotiaille. Rajoitukset astuvat voimaan vuonna 2025.
Tapaus herättää kysymyksiä rahapelimainonnan eettisyydestä ja sääntelyn riittävyydestä erityisesti tilanteissa, joissa mainonta kohdistuu laajoille kuluttajajoukoille ilman tarkkaa valvontaa.