Puola ajaa EU:n yhteistoimintaa laittoman rahapelaamisen kitkemiseksi

Kuvassa EU:n ja Puolan lippuja.

Puola, joka toimii parhaillaan Euroopan unionin neuvoston puheenjohtajamaana, on tehnyt aloitteen laittoman rahapelaamisen torjumiseksi EU-tasolla.

Aloitteella pyritään vähentämään mustan pörssin toiminnasta johtuvia verotulojen menetyksiä, jotka on arvioitu noin 7,2 miljardiksi euroksi vuosittain.

Puola ehdottaa Euroopan komission alaisuuteen perustettavaa työryhmää, joka koostuisi jäsenmaiden asiantuntijoista. Tämä ryhmä toimisi alustana kokemusten, tietojen ja parhaiden käytäntöjen vaihdolle, ja sen keskeisiin tehtäviin kuuluisi tekoälyteknologioiden hyödyntäminen laittomien verkkosivustojen tunnistamisessa ja torjunnassa.

Laiton rahapelaamisen kasvava uhka

Laiton verkkorahapelaaminen on kasvava ongelma Euroopassa, jossa mustan pörssin toimijat tarjoavat palveluja kuluttajille EU:n sääntely- ja verojärjestelmien ulkopuolella. Bloombergin mukaan Puola on arvioinut, että laittoman rahapelaamisen aiheuttamat verotulojen menetykset EU:ssa nousevat jopa 7,2 miljardiin euroon vuosittain.

Vaikka monilla EU-mailla on kansallisia sääntelyjärjestelmiä, ongelmana on niiden hajanaisuus. Esimerkiksi Puolan vuoden 2017 rahapelilaki rajoittaa nettikasinotoiminnan valtion omistaman Totalizator Sportowyn hallintaan, mutta tämä malli on saanut kritiikkiä osalta toimijoista.

Yhteistyötä tarvitaan

Puolan aloitteella pyritään ylittämään kansalliset rajat ja edistämään harmonisoitua sääntelyä EU:ssa. Työryhmän avulla voitaisiin:

  • Vahvistaa jäsenmaiden välistä yhteistyötä tiedon ja parhaiden käytäntöjen jakamiseksi.
  • Hyödyntää tekoälyä ja muita digitaalisia työkaluja laittomien pelisivustojen torjuntaan.
  • Rakentaa tehokkaampia toimintamalleja mustan pörssin toimijoiden tavoittamiseksi.

Tällä hetkellä EU:n kansalaiset pelaavat paljon ulkomaisilla kasinoalustoilla, jotka toimivat löyhien rahapelisääntöjen lainsäädäntöalueilla, kuten Anjouanilla ja Curaçaolla. Näiden alueiden rahapelilisenssit ovat tunnettuja matalista vaatimuksistaan, mikä antaa mustan pörssin toimijoille mahdollisuuden tarjota pelejä ilman asianmukaista valvontaa.

Samalla kotimaiset nettikasinot, jotka noudattavat tiukkoja sääntelyjä, kärsivät epäreilusta kilpailutilanteesta, kun ”offshore” toimijat eivät noudata samoja vastuullisuuskäytäntöjä ja verovelvoitteita.

Kuvassa Anjouanin saarivaltion näkymää, viidakkoa ja hökkelikylä.
KUVA: Löyhien sääntelyjen ansiosta Anjouan on suosittu kohde rahapelitoimijoille, jotka suuntaavat palveluitaan EU:sta kotoisin oleville pelaajille.

Haasteet ja etenemismahdollisuudet

Vaikka Puolan ehdotus on saanut tukea, kuten Euroopan vedonlyönti- ja peliyhdistykseltä (EGBA), EU:lla on merkittäviä esteitä yhteisten lakien kehittämisessä. Euroopan unionin tuomioistuin (ECJ) on aiemmin todennut, että rahapelilait kuuluvat pääasiassa kansallisten sääntelyelinten vastuulle. Tämä tarkoittaa, että EU-maat voivat itsenäisesti päättää rahapelisäännöistään.

Myös tekniset haasteet, kuten kansainvälisten toimijoiden tavoittaminen ja niiden toiminnan estäminen, edellyttävät innovatiivisia ja yhtenäisiä ratkaisuja.

Kohti yhtenäistä strategiaa

Puolan ehdotus on osa laajempaa trendiä, jossa EU-maat pyrkivät lisäämään yhteistyötä digitaalisten uhkien torjumiseksi.

EU:lla on jo kokemusta rajat ylittävän yhteistyön vahvistamisesta esimerkiksi talouden ja tietosuojan aloilla. Samantyyppinen malli voisi toimia myös rahapelaamisessa:

  • Yhteiset pelisäännöt: Työryhmä voisi kehittää jäsenmaille yhteisiä periaatteita, jotka tukisivat kansallisten lakien toimeenpanoa, esimerkiksi pelaajien tunnistamisen osalta.
  • Tehokkaampi tiedonjako: Kansalliset sääntelyviranomaiset voisivat jakaa tietoa ja kokemuksia nykyistä nopeammin ja laajemmin, erityisesti mustan pörssin verkkosivustojen sulkemisessa.
  • Tekoälyn hyödyntäminen: Laittomien rahapelisivustojen tunnistaminen ja estäminen voitaisiin viedä uudelle tasolle kehittyneillä teknologisilla työkaluilla, joita työryhmä voisi koordinoida.

Yksi konkreettinen ongelma, jonka yhtenäinen strategia voisi ratkaista, on tilanne, jossa kasino ei maksa voittoja. Tällaiset tapaukset ovat yleisiä alustoilla, jotka toimivat kevyesti säädellyillä lainkäyttöalueilla, kuten Curaçaossa tai Anjouanilla,

Vaikka rahapelaamisen sääntely on edelleen monissa maissa kansallisen päätäntävallan piirissä, aloitteet, kuten Puolan ehdottama työryhmä, ovat merkittävä askel kohti tehokkaampaa, EU:n laajuista toimintamallia.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments