Viime kuukausina monien X-käyttäjien (entinen Twitter) aikajanat ovat täyttyneet erikoisilla meemeillä, joissa näyttää useammin komeilevan kryptokasino Stake.
Ilmiö ei rajoitu satunnaisiin yksittäisiin mainosjulkaisuihin, vaan kysymyksessä on laajamittainen ”mainosroiskaus”, joka on kerännyt huomiota varsinkin yhdysvaltalaisissa ja brittiläisissä medioissa.
Rolling Stone -lehden laajassa selvityksessä nostetaan esille, miten kymmenet suuria seuraajamääriä keränneet X-tilit jakavat toistuvasti samaa mainossisältöä, tai meemejä, joihin on yksinkertaisesti lätkäisty Stake-logo.
Synty Australiassa, kasvu maailmalla
Staken perustajat, australialaiset Edward Crave ja Bijan Tehrani, lanseerasivat palvelun vuonna 2017. Viime vuosina yhtiö on laajentunut erityisesti Euroopassa ja Isossa-Britanniassa.
Yhdysvaltoihin yhtiö ei kuitenkaan ole saanut itse rahapelaamiseen tarvittavia toimilupia, joten varsinaista rahapelaamista Stake ei siellä laillisesti tarjoa.
Tästä huolimatta etenkin X:n amerikkalainen käyttäjäkunta kokee yhä useammin näkevänsä Staken mainoksia.
Yksi syy tähän on Staken laajentuminen niin sanottuihin arpajaiskasinoihin.
Laitonta vai vain harmaata?
X:n omien sääntöjen mukaan ulkomaisten rahapeliyhtiöiden mainokset ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä ilman selkeästi merkittyä yhteistyötä ja ilmoitusta.
Staken tapauksessa osa mainoksista on merkitty ”Stake Ad” -tunnisteella, mutta monet julkaisut ilmestyvät ilman minkäänlaista mainintaa siitä, että kyse olisi maksullisesta sisällöstä.
Tilit, jotka näitä kuvia ja videoita jakavat, joko kuuluvat Staken palkkaamille yhteistyökumppaneille tai ovat siirtyneet suoraan yhtiön omistukseen. Varmaa tietoa järjestelyn laillisuudesta ei ole, eikä Stake itse ole avoimesti kommentoinut asiaa.
Mysteeri piilee siinä, miten kasinoiden mainostaminen edes on mahdollista alustoilla, jotka kieltävät rahapeliaiheiset mainokset ilman erillistä lupaa.
Yleisön turhautuminen kasvaa
Rolling Stonen mukaan Staken mainokset ovat monien X:n käyttäjien mielestä ”digitaalista roskaa”, joka valtaa tilat oikealta uutisvirralta.
X on muuttunut Elon Muskin omistuksen aikana: alusta pyrkii priorisoimaan maksullisen Twitter Blue -palvelun hankkineiden tilien julkaisut, ja tämä jättää paljon tilaa myös erilaisille bot- tai kaupallisille tileille.
Kun kuvavirtaan lisätään ammattimaisesti suunnitellut, mutta usein varsin geneeriset ”meemit” ja videoleikkeet, lopputuloksena on sekava sisältökokonaisuus, josta ei ensi silmäyksellä näe, milloin on kyse maksetusta mainoksesta ja milloin varsinaisesta käyttäjäjulkaisusta.
Ilmiö herättää keskustelua myös siitä, missä määrin seuraajat ovat vaarassa altistua laittomalle tai vastuuttomalle vedonlyöntimainonnalle.
Tutkinnat ja sponsoroinnit
Stake on ehtinyt kasvattaa näkyvyyttään muillakin keinoilla. Yhtiö sponsoroi esimerkiksi Englannin Valioliigassa pelaavaa Everton-jalkapalloseuraa, joskin brittimarkkinat näyttävät viimeisimpien tietojen mukaan sulkeutuneen helmikuussa 2025.
Taustalla on tiettävästi Ison-Britannian rahapelikomission käynnistämä tutkinta Staken mainoskampanjoista. Yhtiö on aiemminkin kerännyt negatiivista huomiota julkaisemalla meemejä, joissa esiintyy muun muassa pornotähtiä – ja mainoksien suhde sekä lainsäädäntöön että mainonnan ehtoihin on iso kysymysmerkki.
Lisäksi Staken markkinointikuvioihin liittyy viihdemaailman tähtiä. Kanadalainen räppäri Drake on tehnyt yhteistyötä Staken kanssa ja maininnut tätä julkisesti esiintymisissään. Äskettäin sosiaalisessa mediassa levisi video, jossa Drake nähtiin parvekkeellaan avoimesti Stake-sivusto näkyvillä hänen tietokoneessaan.
Elon Muskin varoitus
X:n omistaja Elon Musk on antanut varoituksia ”alustamanipulaatiosta”, eli ostetuista tai valheellisesti ”puhallettuja” tiliä pyörittävistä mainoskampanjoista.
Musk on uhannut sulkea tällaiset tilit kokonaan, mikäli ne rikkovat paitsi alustansa sääntöjä myös mahdollisesti kansallisia lakeja. Tästä huolimatta uudet meme-tilit näyttävät pulpahtavan esiin jatkuvasti, vaikka osa aiemmin aktiivisista tileistä onkin jo suljettu.
Mitä tästä opimme?
Staken invaasio X:ään osoittaa, miten nopeasti rahapelimarkkinointia voidaan levittää sosiaalisen median kanavissa ilman, että kukaan näyttää kantavan kovin suurta vastuuta laillisista rajoista. Ongelma koskee erityisesti alustoja, joiden omistajat tai ylläpitäjät sallivat ”harmaiden” kampanjoiden kukoistaa.
Moni X-käyttäjä turhautuu loputtomalta tuntuvaan mainosvirtaan, joka vie tilaa oikealta sisällöltä.
Rahapelisanomat jatkaa aiheen seuraamista ja selvittää, miten EU:n sääntely ja eri maiden lainsäädäntö suhtautuvat kryptovaluutoilla toteutettaviin kasino- ja vedonlyöntipalveluihin.
Samalla jää nähtäväksi, reagoiko Elon Muskin johtama X entistä jämäkämmin ulkomaisiin rahapelimainoksiin, vai jatkavatko Stake ja vastaavat toimijat asemaansa maailmanlaajuisilla markkinoilla ilman merkittäviä esteitä.
Lähde: Rolling Stone -lehti, helmikuu 2025