Home » Suomen rahapelilain kumppanuuskielto herättää kysymyksiä – Asiantuntijat näkevät porsaanreikiä

Suomen rahapelilain kumppanuuskielto herättää kysymyksiä – Asiantuntijat näkevät porsaanreikiä

Suomen hallituksen ehdottama rahapelilain päivitys, joka tähtää lisensoidun rahapelimarkkinan avaamiseen vuonna 2026, sisältää kohdan kumppanuusmarkkinoinnin kiellosta.

Kumppanuusmarkkinoijat, eli niin sanotut affiliaatit, markkinoivat ja levittävät tietoa nettikasinoista ja vedonlyöntipaikoista.

Kuitenkin lakiluonnoksen yksityiskohdat ovat herättäneet kysymyksiä siitä, voiko tiettyjä markkinointikäytäntöjä jatkaa kiellosta huolimatta.

Lakiluonnoksen porsaanreiät

Riskinä lakiuudistuksessa on, että affiliaatit jatkavat toimintaansa, listaten vain kasinoita ilman Suomen lisenssiä. Tämän seurauksena kanavointiaste voisi laskea merkittävästi.

Maltalla rahapelikonfrenssin yhteydessä pidetyssä lakibriefingissä lakiasiantuntijat Minna Ripatti ja Antti Koivula avasivat lakiluonnoksen sisältöä.

Erityisesti pykälä 51 herättää tulkintamahdollisuuksia: lakiteksti sallii lisensoitujen toimijoiden mainonnan painetussa mediassa ja sen “vastaavissa” muodoissa.

Koivula korosti, että tämä avaus voisi mahdollistaa esimerkiksi kumppanuusmarkkinoijien toiminnan, jos se rinnastetaan sallittuihin mediakanaviin. Tämän lisäksi kasinoiden mainostaminen Suomessa saattaa edelleen jatkua tietyissä kanavissa, kuten painetun median digitaalisten vastineiden kautta. Tämä herättää kysymyksiä siitä, missä määrin uusi lainsäädäntö onnistuu estämään kumppanuusmarkkinoinnin toimintatavat.

Bonukset ja sponsorointisopimukset

Bonuskäytännöt ovat myös osa lakiluonnoksen kiisteltyjä kohtia. Alun perin kaikki kasinobonukset oli määrä kieltää, mutta päivitetty ehdotus sallii rajoitetut bonukset jo olemassa oleville asiakkaille. Tarkat yksityiskohdat jäävät kuitenkin toissijaisen lainsäädännön varaan.

Sponsorointi puolestaan tarjoaa enemmän liikkumatilaa. Koivulan mukaan urheiluseurat, kuten suositut jääkiekkoklubin, ovat jo solmineet alustavia sopimuksia lisensoitujen toimijoiden kanssa. Sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin osalta laki kieltää yksiselitteisesti rahapelien mainonnan henkilökohtaisissa sosiaalisen median kanavissa, mutta sponsoroinnille ei aseteta vastaavia rajoituksia.

KUVA: Rahapeliasiantuntija Minna Ripatti
KUVA: Rahapeliasiantuntija Antti Koivula

Valvonnan haasteet

Lakiluonnoksesta on poistettu aiemmin esitetyt IP- ja maksublokkimahdollisuudet, joiden tarkoituksena oli estää ulkomaisia toimijoita toimimasta Suomessa. Koivulan mukaan tämä päätös voi heikentää valvontaviranomaisten kykyä puuttua markkinoiden rikkomuksiin.

Jäljelle jäävät valvontakeinot, kuten kiellot ja sakot, saattavat olla tehottomia, erityisesti ulkomailla toimivia operaattoreita vastaan. “Valvontaviranomainen joutuu toimimaan rajallisin resurssein,” Koivula totesi.

Tiukat lisenssivaatimukset

Uusi laki tuo tiukat vaatimukset lisenssinhakijoille. Ylin johto sekä vähintään 25 % omistusosuudesta vastaavat henkilöt joutuvat läpikäymään tarkat taustaselvitykset. Lisäksi operaattorit, joille on annettu kieltopäätös syyskuun 2024 jälkeen, eivät voi hakea lisenssiä.

Mitä seuraavaksi?

Monet vastuullisuussääntelyyn liittyvät yksityiskohdat, kuten tappiorajat ja talletusrajoitukset, jäävät myöhemmin annettavan toissijaisen lainsäädännön varaan. Koivulan mukaan nämä yksityiskohdat ovat ratkaisevia, mutta niiden sisältö on toistaiseksi avoin.

Lakiluonnos tavoittelee kumppanuusmarkkinoinnin ja ulkomaisten toimijoiden hillitsemistä, mutta sen yksityiskohdat jättävät edelleen tilaa tulkinnalle. Asiantuntijoiden mukaan valvonta- ja vastuullisuuskysymykset vaativat vielä tarkennuksia ennen lain voimaantuloa.

Lähteet: iGaming Next & Legal Gaming

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments