Maltillisten aikuisten media

Rahapeliyhtiöiden nousu F1-sponsoroinnissa

Haas auton kyljessä näkyy Play'n GO pelistudion logo.

Formula 1 on kokenut sponsorointikentässään rahaisan muutoksen viime vuosina. 

Vielä 2000-luvun alkuvuosina F1-tiimien pääsponsorit löytyivät tupakkateollisuudesta. Ne hallitsivat F1:n rahoitusta, kunnes tupakkamainonta kiellettiin vuonna 2006. 

Nyt yhä useammin kilpa-autojen kyljissä ja radan varren mainostauluissa nähdään rahapeliyhtiöiden logoja. 

Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten rahapeliyhtiöiden nousu F1-sarjan sponsoreiksi on kehittynyt, millaisia taloudellisia vaikutuksia ilmiöllä on ja mitä eettisiä näkökulmia se on synnyttänyt.

F1 sponsorointikentän kehitys

Tupakkayhtiöiden jälkeen tallien oli löydettävä uusia rahoituslähteitä, ja teknologiayritysten, energiayhtiöiden sekä muiden alojen ohella myös rahapeliala astui kuvioihin. 

Suunta muuttui erityisen selvästi Liberty Median otettua F1-sarjan haltuunsa; syyskuussa 2018 Formula 1 solmi uudenlaisen, noin 100 miljoonan dollarin arvoisen sopimuksen Interregional Sports Groupin (ISG) kanssa. 

Kyseessä oli lajin historian ensimmäinen kerta, kun F1 avasi ovet rahapeliyhtiöiden laajamittaiselle sponsoroinnille virallisena osana liiketoimintaa. 

Uudistus poiki nopeasti useita kumppanuuksia; esimerkiksi McLaren-talli aloitti pelin tekemällä vuonna 2021 yhteistyösopimuksen partypoker-vedonlyöntisivuston kanssa, jolloin brändin logot siirtyivät osaksi autojen kuori elementtejä. 

Taloudelliset vaikutukset talleille

Rahapeliyhtiöiden mukaantulo on tuonut talleille merkittäviä lisävaroja. 

Formula 1 -tiimien pyörittäminen on kallista puuhaa. Kauden aikana kehitetään jatkuvasti teknologiaa, aerodynamiikkaa ja huipputason suorituskykyä, mikä nostaa budjetteja. 

Uudet pääyhteistyökumppanit tuovat huomattavia summia, jotka mahdollistavat esimerkiksi tuotekehityksen lisäinvestoinnit, paremmat resurssit auton suorituskyvyn parantamiseen sekä huippuhenkilöstön palkkaamisen. 

Esimerkiksi Alfa Romeo -tallin monivuotinen Stake-diili kuvailtiin olevan tallille ennennäkemättömän arvokas, mikä loi vakaamman pohjan kehitystyölle siirtymäkaudella. 

Merkittäviä sponsorointiesimerkkejä

Partypokerin logo näkyy McLaren auton halossa.

McLaren ja Partypoker (2021)

McLaren-talli solmi keväällä 2021 kumppanuuden osana partypokerin kanssa. Sopimukseen kuului partypokerin logojen tuonti autoihin sekä virtuaalisiin mainoksiin lähetyksissä, ja vedonlyöntiyhtiö sai lisäksi oikeuden hyödyntää McLaren-teemaa omissa kampanjoissaan.

Lähikuvassa Red Bull autossa Pokerstars brändin logo.

Red Bull ja PokerStars (2022)

Red Bull Racing ilmoitti kauden 2022 aikana merkittävästä yhteistyöstä PokerStarsin kanssa. Monivuotinen diili toi PokerStarsin logot näkyvästi Red Bullin autoon ja kuljettajien ajoasuihin. 

Yhteistyön tavoitteena oli hyödyntää F1:n kasvavaa globaalia fanikuntaa, ja samalla PokerStarsista tuli virallinen F1 vedonlyönti Euroopassa, kun taas aasialaisilla markkinoilla tukena toimi toinen rahapeliyhtiö.

Valtteri Bottas kuvakollaasi vedonlyöntisivusto Staken logoissa.

Sauber ja Stake (2023)

Sauberin pyörittämä Alfa Romeo -talli julkisti alkuvuodesta 2023 Stake-verkkokasinon uudeksi nimisponsorikseen sen jälkeen, kun pitkäaikainen tukija Alfa Romeo erosi sarjasta. 

Tallin viralliseksi nimeksi muodostui Alfa Romeo F1 Team Stake, ja sopimuksen arvoksi arvioitiin noin 81 miljoonaa euroa kolmen vuoden ajalle. 

Haasteena on ollut paikallisten mainontarajoitusten vuoksi logon tilapäinen poistaminen tietyissä kilpailuissa, mikä kuvastaa globaalien sponsorisopimusten monimutkaisuutta eri maiden lainsäädännön alla.

Staken emoyhtiö Easygo omistuksiin kuuluu myös streamausbrändi Kick, joten kun rahapelejä ei ole voitu mainostaa, autojen kyljessä on nähty Kickin logo.

Haas F1 Team ja Play’n GO (2023)

Yhdysvaltalaistalli Haas F1 Team on tehnyt sopimuksen pelinkehittäjä Play’n GO:n kanssa. Play’n GO on tullut tunnetuksi julkaisemalla Suomen suosituimmat hedelmäpelit, kuten Book of Dead ja Reactoonz.

Sopimuksen myötä Play’n GO:n logo näkyy Haas-tallin autojen kyljissä sekä kuljettajien Kevin Magnussenin ja Nico Hülkenbergin ajoasuissa, mikä luo vahvan yhteyden rahapelialan ja autourheilun välille.

Play’n GO on tuonut Haasin johtoa ja kuljettajia näyttävästi rahapelialan tapahtumiin, kuten yllä olevasta videosta voi nähdä.

Kuvassa Williamsin 2025 auto. Nokassa näkyvät Betway ja Jackpot City logot.

Williams ja Super Group (2025)

Super Group Limited on aloittanut tällä kaudella yhteistyön Atlassian Williams Racingin kanssa. 

Kyseessä on Super Groupin ensimmäinen yhteistyö F1 parissa, joka täydentää yhtiön aiempia jalkapallo- ja muiden urheilulajien sponsorointeja. 

Vuoden 2025 aikana Super Groupin Betway- ja Jackpot City -brändit näkyvät Williams FW47 -autoissa, joita ajavat Alex Albon ja Carlos Sainz.

Tasapainoa talouden ja etiikan välillä

Rahapeliyhtiöiden nousu Formula 1 -sponsoroinnissa heijastaa lajin jatkuvaa tarvetta löytää uusia tulonlähteitä kilpavarustelun rahoittamiseksi. 

Vedonlyönti- ja kasinobrändit tarjoavat talleille ja sarjalle huomattavia summia, jotka auttavat pitämään F1:n teknologian kehityksen huipulla ja kilpailun tiukkana. 

Toisaalta F1 joutuu tarkkaan miettimään, miten varmistaa urheilun eettiset periaatteet ja katsojien suoja kasvavasta kaupallisesta paineesta huolimatta. 

Kauden 2023 näyttävä Las Vegasin osakilpailu, keskellä kasinopääkaupunkia, symboloi osuvasti sitä, kuinka moottoriurheilu ja kasinoiden maailma voivat kietoutua yhteen. 

Tilaa
Ilmoita
guest

0 Comments
Eniten ääniä
Uusimmat Vanhimmat
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit